Wat willen we weten? Hoe worden treinen bestuurd? Hoe kunnen treinen rijden? Wat moet een machinist allemaal doen? Waarvoor dienen de kabels die boven de trein hangen? Waarom zitten er stenen onder de sporen? Waarom moet je eigenlijk een kaartje hebben om op de trein te mogen? Waarom gebruiken veel mensen graag de trein? Hoe regelen ze het om zoveel treinen te laten rijden? Wat doen ze om het veilig te maken zodat er geen treinongevallen meer gebeuren? Welke soorten treinen bestaan er? Hoe snel kan een hogesnelheidstrein rijden? Hoe snel konden de treinen van vroeger rijden? Hoe laten ze de deuren opengaan? Zijn er speciale dingen aan treinen? Wie is de kaartjesknipper? Wie is de conducteur? Wat willen we doen? Zelf een trein (waar we zelf in kunnen spelen) knutselen én ermee spelen! Een ritje maken met de trein en een station bezoeken Zelf kleine treintjes maken met klei of papier of karton of ... Naar een museum over treinen gaan Een trein bouwen van lego of treinbanen meebrengen naar de klas en bouwen en ermee spelen Een liedje leren over treinen Zelf een tekst / verhaal verzinnen over de avonturen van een treintje Misschien zelf een gek treinspel maken (zoals we ook het spokenspel gemaakt hebben)?