Een nieuwe school | Visie van de school | Streven naar kwaliteit | Info

Visie & Pedagogisch Project
Welkom!
Misschien ben jij ook iemand die zich bij de groep van hartstocht-genoten mag rekenen die mee wil werken aan de uitbouw van een zorgzame, coöperatieve school die werkt met Freinettechnieken.
Maar zeg maar : ‘Freinetschool’
En dit vanuit onze visie op hoe we onze ideale maatschappij dromen en hoe we onze kinderen daarin groot willen zien worden tot rijke
‘deelnemers’,
‘vormgevers’ en
‘genieters’
van die maatschappij.
Het Reuzenhuis… een zorgzame school.
De cultuur die we op onze school willen doen heersen, is gestoeld op de drie basisbehoeftes van elke mens, klein en groot. Drie pijlers die het hele gebeuren op en rond deze school moeten dragen. Drie pijlers die sterk bepalend aanwezig zijn in het maken van de keuzes bij ons pedagogisch-didactisch handelen.
Pijler 1 : Je hoort er echt wel bij
Je wordt aangekeken; er wordt naar je geluisterd; men kent je naam; men toont interesse in wat je zegt en bent; men houdt rekening met je; men zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk uit de boot valt en het vijfde wiel aan de wagen bent; we vermijden dat je als laatste gekozen wordt; we geven je het gevoel mede-eigenaar te zijn van deze school.
Pijler 2 : Jij kunt iets ; je bent tot heel wat in staat.
Wordt er een lat opgehangen om dan te kijken waar je prestaties zich tegenover die maatstaf bevinden?
OF
Kijkt men hoe je knap bent ?
Krijg je een waaier, een rijkdom van uitdagingen aangeboden, om op zoek te gaan naar waar je sterk in bent?
Die waaier, samengesteld door de begeleider(s) die zich bewust zijn van het feit dat iemand intelligent kan zijn op wel acht of meer uit elkaar liggende terreinen, zorgt ervoor dat we als school niet te stranden op twee of drie intelligenties.
Wat je meteen een goed gevoel geeft over jezelf !
Wat je meteen de tekorten, die ook jij allicht zult hebben, beter doet accepteren.
Wat het makkelijker maakt over je eigen kunnen en falen te praten.
Je een gevoel van vrede met jezelf geeft.
En vanuit die vrede aangenaam en genietbaar bent binnen een groep van vooral leeftijdsgenoten waar je veel tijd van de dag mee samen werkt, leert en leeft.
Wat jouw plaats in de groep veel meer naar het midden brengt, waar het veel warmer is dan aan de rand.
We willen een school zijn waar fouten maken kan, mag en zelfs moet !
Waar we zoveel mogelijk uitgedaagd worden te werken in de ‘competentiezones’ dicht in de buurt van de competentiezones waar we ons momenteel in bevinden ; waar we niet verplicht worden vooral te werken in zones die mijlenver boven ons petje gaan of die we eeuwen geleden al beheersten.
Pijler 3 : Jij hebt een eigenheid
Je eigen persoonlijkheid; je eigen wil; je eigen visie op de dingen; je eigen plannen en dromen; je eigen hartstochten.
Jij moet ons niet worden, je moet worden wie jij bent. Diegene worden waarheen jij wijst.
Krijg je de kans die persoonlijkheid te ontwikkelen ?
Meebepalen wat er gedaan en geleerd wordt ? Mag je zelf delen van de dag ‘invullen’ ?
Krijg je geregeld de kans om te beslissen wat je nu eerst zult aanpakken, wat later ?
Word je uitgedaagd keuzes te maken ? (keuzes waarvan we mogen verwachten dat je die al kunt maken)
Worden er dingen gedaan omdat jij die hebt aangebracht ?
Krijg je de kans om op je bek te gaan ? (niet : om in je blootje gezet te worden) Wordt dit moment dan ‘opgevangen’ ?
Mag je mee overleggen en beslissen…
en de verantwoordelijkheid van die beslissing dan dragen ?
Mag je leiding nemen, of…
Krijg je de kans om juist die leiding niet te moeten nemen?
Deze pijlers staan niet los van elkaar ; ze werken op mekaar in.
Samen hebben ze de broodnodige draagkracht voor een stevig uitgewerkt fronton van kindvolgsystemen en zorgplannen.
Het Reuzenhuis -> een coöperatieve school.
De kinderen
Vanuit de Freinetpedagogiek krijgen de kinderen ruim de kans om op vele domeinen van het ‘school maken’ mee te participeren:
Op klasniveau:
- Kinderen bepalen een groot stuk mee wat, wanneer en hoe er geleerd wordt (projectwerk, vrije werktijd, keuzetijd, coöperatief leren,…).
- Natuurlijk blijft de begeleider en het leerplan ‘koersbepalend’.
- Regels en afspraken worden in gezamenlijk overleg vastgelegd en de naleving ervan opgevolgd (muurkrant, kring, klasraad,…).
- Taken en verantwoordelijkheden worden in overleg vastgelegd en ‘bewaakt’ (muurkrant, kring, klasraad, projectplanning, contractwerk, …).
- Samen met de begeleider beheren zij ook de ‘klaskas’. De kosten van uitstappen, gidsen, film en theater, inkomgelden, … mogen op jaarbasis de €90 per kind niet overschrijden!
Op schoolniveau:
Via de kinderschoolraad (voorbereid in de klasraad) kunnen de kinderen:
voorstellen doen
- vragen stellen
- aangeven wat niet zo goed loopt op school
- aangeven wat goed loopt ; of wat nu al beter loopt
- sorry zeggen
- goed nieuws melden
De kinderschoolraad wordt in een soort rolbeurt georganiseerd zodat alle kinderen hun klas zeker eens vertegenwoordigd hebben. Vanaf de derde kleuterklas neemt men hieraan deel, de directeur zit de vergadering voor.
De begeleiders
De tweede groep van mensen die in een coöperatieve school au serieux genomen wordt, is de groep van de leerkrachten, heel bewust ‘begeleiders’ genoemd. Zij worden sterk betrokken in het maken van de vele keuzes die ‘samen school maken’ met zich mee brengt :
- organisatorisch
- pedagogisch
- didactisch
- financieel beleid
- infrastructureel beleid
Dit maakt een wekelijks teamoverleg van anderhalf uur onontbeerlijk.
Via een sterk uitgebouwd intranet wordt eveneens vlot informatie en aandachtspunten doorgegeven, afspraken herinnerd, enz….
Om inhoudelijk (pedagogisch-didactisch) echt wel diepgaand te kunnen werken, organiseren we elk jaar het vormingsweekendop locatie waar wij met het team onze tanden zetten in onderwijskundige vernieuwing.
De ouders
Er zijn binnen de school heel wat kanalen waardoor u als ouder
- geïnformeerd wordt
- deel kunt nemen aan activiteiten
- voorstellen kunt doen
- bedenkingen kunt formuleren
- vragen kunt stellen over alles en nog wat
- de handen uit de mouwen kunt steken
- logistiek kunt ondersteunen
- raadgevend kunt optreden
- …
en dit zowel op klas- als schoolniveau.
Er is eerst en vooral de open sfeer, waardoor u als ouder bij het binnenstappen van de school duidelijk aanvoelt, op elk moment van de dag welkom te zijn.
We proberen met de begeleiders en directie in de mate van het mogelijke sterk aanspreekbaar te zijn, voor- en naschools.
Vanuit het projectwerk zullen de kinderen al eens een beroep doen op één of andere vaardigheid of kennis van de ouders (of grootouders, …). Dat kan gaan van stikken en naaien van de gekste kostuums; het helpen timmeren van ingenieuze ‘bouwsels’; hulp bij het onderzoeken van de werking van batterijen, lampjes, schakelingen…; deskundige begeleiding tijdens en na een natuurwandeling met veel onderzoeksmateriaal; de mama die kinderverzorgster is, die in klas het baby-zusje van één van de kinderen een badje geeft met alles erop en eraan; misschien is papa imker, jager, leerbewerker, machinist, bessenkweker, en ga zo maar door.
Wanneer u echt bestuurlijk en beleidsmatig mee richting wil geven aan het schoolgebeuren dan kan u zich kandidaat stellen voor de schoolraad. Dit is een orgaan dat bij decreet is samengesteld en een sterk adviserende rol heeft aan de directeur. De schoolraad wordt om de vier jaar verkozen.
Via de weekplanner, klasnieuws, klasavonden, klaskrant, website… weet u waar specifieke noden zijn en hoe u hierop kunt ingaan.
Via diezelfde kanalen weet u welke keuzes (zowel pedagogisch-didactisch als organisatorisch) gemaakt zijn zodat u tijdig kunt reageren. (En dit hoeft zeker niet altijd negatief te zijn !)
E-mail verkeer is bij ons voor al die zaken niet meer weg te denken. Maar we laten de mensen die niet per e-mail te bereiken zijn niet in de kou staan.
Er is een oudervereniging die zich tot doel stelt de school in al haar aspecten te ondersteunen. Elke ouder kan lid worden van die vereniging.
Indien nodig worden themagroepen opgericht. Een themagroep is een groep(je) van mensen die zich opgegeven heeft om rond een bepaald thema na te denken, van gedachten te wisselen, de handen uit de mouwen te steken, een visie uit te zetten, informatie te verzamelen, … wanneer de noodzaak daarvan zich voordoet. Met als voornaamste doelen ondersteuning van de school- en klaswerking en ontlasting van directie, team en schoolraad.
De directeur
De directeur, eindverantwoordelijke van de school, staat op het kruispunt van de werking tussen kinderen, begeleiders en ouders. Niet boven, onder of naast het kruispunt maar d’r op. Tussen ‘zijn’ mensen. Hij kent dan ook zijn kinderen, zijn begeleiders en zijn ouders. Veelal wordt hij binnen ‘Freinetkringen’ dan ook coördinator genoemd; het is zijn – zeg maar helse – taak de energie die bij kinderen, begeleiders en ouders binnen dit soort onderwijs wordt losgemaakt, op mekaar af te stemmen. Begeleiders intens laten samenwerken met elkaar, ouders met ouders, begeleiders met ouders, ouders met begeleiders…
Het Reuzenhuis … een school die werkt met freinettechnieken.
Interactief leren in de coöperatieve klas.
Visies achter ‘werken met Freinettechnieken’.
Uitgangspunten van het Freinetonderwijs.
De ervaringen en belevingen van de kinderen vormen veelal het vertrekpunt van dit onderwijs.
Leren in onze school is een experimenteel zoeken en een uitproberen.
Het werk van de kinderen moet zoveel mogelijk plaatsvinden in een voor hen zinvolle context.
De opvoeding op school staat niet los van de maatschappij. Opvoeding vindt plaats door democratisch overleg.
Freinet in de praktijk...
De kring
De hoeksteen van het klasgebeuren. Het leren en leven wordt samen met de kinderen functioneel georganiseerd.
In de kring kunnen kinderen vele onderwerpen ter sprake brengen :
- eigen belevenissen
- probleemstellingen
- boekbesprekingen
- themabesprekingen : natuurpuntje, verkeerspuntje, …
- uitleg over meegebracht materiaal
- voorstelling en keuze van leerprojecten
- afspraken maken
- gemaakte afspraken evalueren
Bij de jongste kinderen heeft de begeleider een duidelijke inbreng en veel sturende invloed. In de hogere leerjaren kunnen de kinderen meer zelf inbrengen en sturen.
We willen bij het leren lezen en schrijven de kinderen de communicatieve functie van taal laten ervaren.
Bij kleuters is de geschreven taal een begeleidingsinstrument bij ‘hun’ tekeningen. Op die manier wordt interesse voor die taaltekens gewekt. Naarmate de kinderen het lezen en schrijven beter beheersen, vormt de tekst de essentie van die communicatie en worden de tekeningen het begeleidingsinstrument.
Kinderen krijgen verder de gelegenheid om vrij en spontaan te schrijven over wat hen boeit en beroert. Hun teksten worden voorgelezen en beluisterd.
De klasgroep kiest één tekst uit die vermenigvuldigd wordt en die het vertrekpunt vormt voor het lees- en taalgebeuren. Het projectwerk (zie verder) vindt hier vaak zijn inspiratiebron.
De teksten worden eveneens zinvol gebruikt voor de klaskrant,de schoolkrant en de correspondentie met andere scholen.
Het leven in de Freinetklas vraagt een zeer goede organisatie. Naast tijd voor gezamenlijk werk (& instructie) is er ook plaats voor individueel werk of groepswerk.
Op maandag(morgen) stelt de begeleider samen met de kinderen een weekplan op waar het werk voor die week wordt vastgelegd.
Dit weekplan geeft het kind een zekere zelfstandigheid maar ook de verantwoordelijkheid om het afgesproken werk af te maken.
Kinderen hebben een grote belangstelling voor wat zich rondom hen afspeelt. Ze willen de werkelijkheid begrijpen en er actief mee omgaan. Onderwerpen die hen interesseren zullen snel een weg vinden naar de kring. Daar laten ze de anderen kennis maken met hun belevingen. Blijkt dat heel wat kinderen die belevingen delen, dan gaan we er dieper op in.
Onderzoek/projectwerk is hiervoor het middel bij uitstek. Een thema wordt in zijn geheel behandeld.
De werkelijkheid zien kinderen nu eenmaal niet in losse stukjes.
Naast leerinhouden als aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkennis, rekenen, taal... komen in onderzoek/projectwerk heel wat vaardigheden aan bod :
- leren opzoeken
- samenwerken
- communiceren
- gebruik van informatica
- organiseren
Omdat een thema aansluit bij de leefwereld van de kinderen verkrijgen we een grotere diepgang en voelen de kinderen zich intens betrokken bij het gebeuren. Zo leggen we een stevig fundament voor het ‘echte’ leren.
In onze verkenningstocht van de wereld, maken we gebruik van moderne technieken zoals PC’s, scanner, internet, filmcamera, fototoestel, audiomateriaal.
Klassenraad en kinderschoolraad
Kinderen hebben nood aan duidelijke grenzen en afspraken!
Afspraken die je zelf maakt, leef je veel beter na dan opgelegde.
Tijdens klasgesprekken worden niet alleen onderwerpen van organisatorische aard, maar ook conflicten en andere problemen worden besproken.
Samen wordt er dan naar een voor alle partijen aanvaardbare oplossing gezocht.
Andere thema’s zijn klasoverschrijdend.
De kinderschoolraad is er om daarvoor een oplossing te zoeken. Elke klas stuurt iemand als vertegenwoordiger om het standpunt van de klas mee te delen. Kinderen leren op die manier andere meningen respecteren, op een beleefde manier kritiek te uiten, gevoelens te verwoorden, belangen te verdedigen, vergissingen toe te geven, spanningen en ruzies vreedzaam op te lossen...
Met de handen
In Het Reuzenhuis schrikken we er niet voor terug om de handen uit de mouwen te steken. Werken in de tuin, verzorgen van de dieren, timmeren, textiele werkvormen, boetseren... maken deel uit van het natuurlijk leren.
Lichamelijke, manuele, verbale en muzische expressie komen wekelijks aan bod.
Een project wordt door dit creatief bezig zijn nog sterker beleefd.
De natuur is de beste omgeving voor een kind ! Daarom willen wij een zo rijk mogelijke natuur in en rond onze school. Bomen en struiken, gras en aarde, kuilen en “bergen”, kindertuinen met groenten, bloemen en kruiden, allerlei dieren...
Door in die natuur te spelen en te werken, willen we hen respect voor dieren en milieu bijbrengen.
Onze school is geen eiland
Misschien groeit een project uit tot het aanleggen van een verkeersdrempel, een bezoek aan de fabriek die ons eigen behangontwerp zal produceren, een opendeurdag voor de buren, een discussie met de architect over onze ideeën voor het nieuwe schoolgebouw, een kijkje in de cockpit van de HST of in een benefietvoorstelling voor de vierde wereld in onze stad.
De leerkracht wordt binnen het Freinetonderwijs steevast begeleider genoemd.
Hij/zij staat tussen de kinderen en geeft een intensieve ondersteuning bij het realiseren van de leerprojecten.
Deze manier van werken vraagt van de begeleider dat hij al zijn energie en talenten aanspreekt om in het kader van steeds wisselende projecten de leermogelijkheden op te sporen en uit te diepen.
De begeleider gaat permanent op zoek naar het aanbod van de omgeving, materiaal en technieken die de vorming van alle kinderen bevorderen.
Kinderen die reuzesnel kunnen leren, of die bepaalde leerinhouden nog wat willen bijspijkeren, krijgen daartoe de kans.
We zijn een Freinetschool die enerzijds kiest voor een klasindeling per leeftijd. Bij werkwinkels en ateliers gaan we klasoverschrijdend aan de slag.
De te kennen leerstof wordt d.m.v. zowel klassikale als individuele instructie aangebracht. Op zeer geregelde tijdstippen wordt d.m.v. toetsen, korte steekproefjes, kortbij opvolgen van dagelijks werk… nagegaan of naar een volgend leerstofonderdeel kan worden overgegaan.
We streven ernaar telkens met de hele leeftijdsgroep over te gaan naar een volgend leerstofonderdeel. Blijkt uit het dagelijks werk, de toetsen… dat niet iedereen de stof beheerst dan proberen we door extra groeps- of individuele instructie nog bij te benen. Ondertussen maken de andere kinderen, meestal zelfstandig en via allerlei werkvormen, uitbreidingsleerstof.
Die bijwerking moet dan wel in een paar dagen geklonken zijn om niet nodeloos met de planning achterop te raken.
Voor het bijwerken en opvolgen van grotere leerachterstanden hebben we een extra begeleider die in de klassen ondersteunt terwijl de titularis ook dan nog wat tijd kan steken in die grotere leerachterstanden. Door voor een aantal leergebieden (Frans, LO, muziek…) een afzonderlijke begeleider in te zetten, kan de klasbegeleider op deze momenten gaan ondersteunen in een andere klas.
U kunt het leven, leren en werken van uw kind volgen:
- een heen- en weermapje (kleuter)
- weekplanner (lager)
- rapport
- formeel individueel oudercontact
- de vele informele contacten.
Wanneer onze eigen competentie niet toereikend genoeg blijkt, zullen wij, na een onderhoud met de ouders en in nauwe samenwerking met het CLB, niet nalaten externe professionelen aan te trekken om ons hierbij te ondersteunen.
Momenteel hebben wij geen samenwerkingsvormen met andere scholen van gewoon- en/of buitengewoon onderwijs.
Een nieuwe school | Visie van de school | Streven naar kwaliteit | Info