Ook nu wordt nog steeds veel aandacht besteed aan het goed en juist composteren. Elke klas heeft nog steeds zijn compostemmer en die wordt geledigd door de kinderen van klas 6.
Voedselresten uit het restaurant of oud brood van thuis worden aan de dieren van het dierenpark gegeven. Bij het Max-bord aan de ingang van de school wordt ook oud brood verzameld dat de kinderen meebrengen van thuis. Aan het dierenpark zelf werd ook een bak gezet, deze wordt gebruikt door de buren van de school die hun etensresten aan de dieren komen geven...
Tijdens de werkwinkels van klas 1 en 2 werd de composthoop dit jaar wat 'onderhouden': hij werd volledig gekeerd, er werd droog materiaal tussen de lagen gelegd, ... Binnenkort zullen we al één kant kunnen zeven en gebruiken voor onze plantjes!
De compostmobiel kwam ook langs tijdens de Max-weken: alle klassen van het lager en het derde kleuter kregen een interessante uitleg van de compostmeester! Bedankt!
| |
| |
| |
In 2009-2010 werd gestart met het composteren op school.
Allereerst moesten we zorgen voor een composthoop en moesten we ons compostvat goed leren gebruiken. Er werden paletten gehaald en enkele kinderen van klas 6 maakten - samen met papa Marcel - een degelijke composthoop!
| |
| |
Elke klas kreeg een eigen compost-ton: hierin wordt alles verzameld en dan door een verantwoordelijke naar de composthoop of het compostvat gebracht.
Natuurlijk mochten we een paar zaken niet vergeten: wat mocht er nu wel en niet op de composthoop, hoe veranderden onze restjes in compost, hoe moet je ervoor zorgen dat het een goede composthoop is, ...
We hadden dus hulp nodig van een compostmeester! Klas 6 was hier sterk in geïnteresseerd! Er werd een compostmeester uitgenodigd, er werd een bezoek gebracht aan het containerpark van Tielt waar nog meer uitleg gegeven werd én een aantal kinderen volgden een echte opleiding tot 'compostmeester'. Zij gaven hun kennis door aan de andere kinderen van de school zodat iedereen goed wist hoe we moesten composteren! Er werden overzichtjes gemaakt door de kinderen zodat het voor iedereen (ook voor onze kleuters) goed duidelijk was 'wat waar moest'.
| |
| |
|