Thema: de tijd
We gingen met de klas naar de tentoonstelling 'Kinderen van toen, senioren van nu'. Er gingen heel wat grootouders mee met ons zodat we alles zelf konden uittesten. Bedankt!
In de klas werkten we hier nog wat verder rond. We maakten onze eigen tijdslijn ('toen wij geboren waren') en bekeken ook hoe het er aan toe ging toen we 'nog niet geboren waren' ('toen mama en papa er waren' en 'toen opa en oma er waren'). Er kwamen enkele grootouders in de klas om te vertellen over hun jeugd. De kinderen stelden heel wat vragen!!!
De sfeerbeelden kan je hier bekijken.
Het vliegtuig en de trein
Na het bezoek van Nathan (het neefje van Suki) uit Togo (Afrika), hadden we het uitgebreid over de wereld, de werelddelen, waar Togo (en België) op de kaart ligt, hoe ver ze van elkaar liggen, hoe lang het vliegen is, de manieren van reizen, vervoersmiddelen, ... Uiteindelijk bleven we hangen bij het vliegtuig en de trein. De kinderen waren hier enorm door geboeid en er werd al snel besloten om hier een project rond te houden...
Wat weten we al?
Klik hier om de sfeerbeelden te bekijken!
Thema's: 'verkeer' en 'water'
Tussen de krokusvakantie en de paasvakantie werkten we terug aan ons Max-project. De verkeersweken werden ingezet met een echte Verkeersdag, we namen deel aan de zwerfvuilactie en er werd gewerkt rond Wereldwaterdag (21 maart 2014). Klik hier voor de foto's van de zwerfvuilactie en Wereldwaterdag!
Hieronder kan je lezen wat we zo allemaal deden rond verkeer...
- Tijdens de verkeersdag deden we verschillende zaken: tijdens het forum was er eerst een verkeersquiz, daarna luisterden we naar een verhaal en leerden we het dansje van Aya. We leerden hoe we moeten oversteken op het zebrapad, oefenden de busevacuatie in, lieten de fiets graveren bij de politie, kregen uitleg van het werk van de politieagent en de combi, oefenden op het behendigheidsparcours en het verkeerspark. We kregen ook nog les van een politieagent over 'de dode hoek'.
- In de klas leerden we en hadden we het over de volgende zaken:
- de verschillende verkeersborden
- het dragen van de gordel
- hoe je je moet gedragen in de auto of op de bus
- aan welke kant je best uit de auto stapt
- fietshelm en fietsuitrusting
- waar fiets je het best?
- hoe kan je opvallen in het verkeer?
- ...
- We gingen heel vaak oefenen met de fiets op het verkeerspark en het behendigheidsparcours. We worden er al behoorlijk goed in!
- We gingen wandelen in de buurt van de school. We bekeken de verkeersborden, waar we het best (en veiligst) stappen, waar het gevaarlijk is, waar en hoe we moeten oversteken, ...
- We kregen een heleboel tips van 'Robbie Verkeersbord'!
- Er kwam een politieagent langs om ons te leren oversteken op het zebrapad. Dit deden we in kleine groepjes zodat iedereen het alleen kon inoefenen...
- We deden een heleboel oefeningen met de fiets zoals leren stappen met de fiets aan de hand, het opstappen en vertrekken, het rechtdoor rijden, het evenwicht houden tijdens traag rijden, slalommen, het stoppen en afstappen, ...
- We maakten een grote fietstocht tijdens de werkwinkels. Het lukte prima om achter elkaar te rijden, aan de rechterkant van de weg, afstand te houden, ...!
- Klik hier om de sfeerbeelden te bekijken!
Brood - de bakker (en waar komt ons voedsel vandaan?)
Klik hier om de sfeerbeelden te bekijken!
Brand, brandwonden en de brandweer
Klik hier om de sfeerbeelden te bekijken!
Huisdieren
Wat willen we weten?
Wat willen we doen?
Klik hier om de sfeerbeelden te bekijken!