- Er werd heel veel gepraat in de kring over de herfst en het bos. De eekhoorn kwam heel vaak aan bod. Jom bracht zijn (dode) babyhamsters mee naar de klas... Er werd al gauw druk gepraat over 'knaagdieren', maar er waren toch nog heel wat vragen... Sophie wist al meteen wat het eerste project zou worden!
- Voorstelling knaagdieren:
- Elk knaagdier wordt voorgesteld a.d.h.v. een filmpje waarin de belangrijkste kenmerken aan bod komen. Wie is het, hoe ziet dit dier eruit, waar kan je hem vinden, wat eet hij, ...
- De volgende dieren komen aan bod: capibara, chinchilla, eekhoorn, hamster, cavia, agoeti en stekelvarken.
- Groepswerk - Opzoekwerk:
- Iedereen kiest welk dier ze willen voorstellen aan de andere kinderen van de klas. Er worden groepjes gemaakt. Elke groep zoekt - samen met kinderen van klas 5 - antwoorden op de vragen over hun dier. De vragen worden gevolgd via symbolen. Alle antwoorden werden gevonden!
- Verzorging van knaagdieren
- Er komen heel wat knaagdieren in de klas. Wij verzorgen deze zelfstandig. Er wordt eerst goed geobserveerd. We zorgen voor eten, water, verversen zelf hun kooi, ...
- De knaagdieren wordt van dichtbij bekeken en besproken!
- Knaagdieren knutselen
- Elk kind kiest een knaagdier. Het lijfje wordt gemaakt uit propen papier en behangerslijm. Achteraf wordt het dier geschilderd in de juiste kleuren!
- Puzzel maken
- Knaagdieren leren tekenen:
- a.d.h.v. stappenplannen leren ze op een snelle en makkelijke manier hun knaagdier tekenen
- Liedje leren:
- a.d.h.v. een Frans liedje leren ze een bever tekenen.