- Tijdens de kring na de kerstvakantie vertelden Sem en Lars dat ze tijdens de vakantie naar de spoedafdeling van het ziekenhuis moesten gaan of opgenomen werden. Er werden heel wat vragen gesteld, verhalen verteld, ... Het werd een boeiende (en lange) kring! Elena stelde voor om er een project van te maken en iedereen was meteen razend enthousiast!
- De 'Wat willen we weten?' en 'Wat willen we doen?' -vragen werden opgesteld en we begonnen met het verzamelen van (heel veel) interessant materiaal!
- Elke week was er een een project-keuzetijd! Tijdens de eerste week kon er gekozen worden uit:
- doktertje en patiënt spelen
- het skeletspel of dr. Bibber spelen
- zelf een groot skelet of klein skelet uitknippen en ineen puzzelen
- spelen met het ziekenhuis en ziekenwagens van Playmobil
- een skelet leren tekenen
- neuzen in de weetboeken
- een mannetje in ijzerdraad maken en beplakken met gipsverband (tijdens de werkwinkels)
- Volgende onderwerpen kwamen aan bod:
- filmpje 'een dag naar het ziekenhuis'
- bloed geprikt worden
- bacteriën en ziek zijn
- liedje over ziek zijn
- ons skelet
- geheugenverlies
- de ziekenwagen
- röntgenfoto's
- de patiënt, medicijn
- wachtzaal
- bloed
- longen, hart, darmen
- onze spieren, beenderen, hersenen
- de zintuigen
- de ademhaling
- ons hart
- rode en witte bloedlichaampjes
- voedingsstoffen (eiwitten, suikers, vetten, vitamines)
- de spijsvertering
- gezonde voeding
- beweging
- onze tanden, juist leren poetsen, gaatjes, soorten tanden
- slaap
- operatie
- Op donderdag 24 januari kwam Ingrid, de oma van Roan, ons heel wat vertellen over de taken van de verpleegster! We leerden dat de verpleegsters de 'oren en ogen' van de dokter zijn en wat ze zo allemaal moeten doen! We bekeken de spuiten, leerden een stethoscoop gebruiken, de bloeddrukmeter (van vroeger én nu) werd gedemonstreerd, we bekeken hoe een infuus precies werkt, er werden heel wat verschillende soorten pleisters gebruikt en we leerden een verband (op de juiste manier!) bij elkaar aanbrengen! Het was zeer boeiend en we leerden heel wat bij! Bedankt, Ingrid!
- We herhaalden de week erna de zaken die we tot nu toe geleerd, ontdekt en gezien hadden! Ook de tweede week was er opnieuw project-keuzetijd. Deze keer kon er gekozen worden uit...
- doktertje - patiënt - verpleegster spelen
- skeletten afwerken (+ de delen erbij schrijven)
- het skeletspel, dr. Bibber, Stop Spot en met het magnetisch lichaam (met de verschillende lagen) spelen
- neuzen in de weetboeken en bekijken van het materiaal
- met het ziekenhuis en ziekenwagens van Playmobil spelen
- een ribbenkast knutselen met daarachter de longen en het hart
- een 'laagjeslichaam' maken (mannetje met bovenaan de huid, daaronder de spieren, dan het skelet en daaronder het spijsverteringsstelsel)
- met de Bee bot allerlei opdrachten in het ziekenhuis uitvoeren
- toneeltjes maken over ziek zijn, het ziekenhuis of naar de dokter
- Op 25 januari brachten we een bezoek aan het ziekenhuis! We werden er fantastisch goed ontvangen! We kregen heel wat uitleg bij de ziekenwagen (op het eind kreeg de ambulancier net een oproep dus moest hij er heel snel vandoor), bezochten de apotheek (waar we de 'medicijnenrobot' bekeken), de gipskamer (waar bij 2 kinderen de arm vakkundig 'ingegipst' werd, de wasautomaat (indrukwekkend!), we zagen ook een pasgeboren baby die te vroeg geboren werd en gingen daarna naar de onderzoekskamer en speelkamer op de pediatrie. We kregen overal duidelijk uitgelegd hoe alles in z'n werk gaat, waar er op gelet wordt, ... enz. Bedankt, Shirley!
- 27 januari kwam er opnieuw bezoek in onze klas: Hilde! Zij kwam ons vertellen hoe we nog goed voor ons lichaam kunnen zorgen (namelijk door te bewegen) en leerde ons heel wat over yoga! Iedereen werkte supergoed mee en had een leuke en ontspannende tijd!
- We bekeken de website van het ziekenhuis. Daar vonden we heel wat foto's en uitleg over wat je moet meenemen naar het ziekenhuis, wat er gebeurt wanneer je naar het ziekenhuis moet voor een onderzoek of een operatie, ... Interessant!
- We speelden heel wat spelletjes rond ziek zijn: 'Stop spot', 'dr. Bibber', het magnetische spel over het lichaam, tip toi over het lichaam en het grote doktersspel.
- 29 januari stellen we al een stukje voor op het forum (want iedereen wil wat hij tot nu toe geknutseld heeft zo snel mogelijk meenemen naar huis) over ons project. Onze knutselwerkjes werden getoond en er werd verteld over het bezoek van Ingrid (verpleegster), het bezoek aan het ziekenhuis en Hilde (yoga).
- 2 februari komt Marie-Hélène (de zus van Cédric) ons meer uitleg geven over de huisarts. Ze studeert voor dokter en zit nu al in haar derde jaar (nog maar zes te gaan)! We leerden heel wat bij: over soorten dokters, hun kledij, hoe we goed onze handen moeten wassen en hoe de dokter zijn patiënten onderzoekt. Hij controleert de ogen, de oren, de mond, voelt aan de klieren, beluistert de longen en het hart, voelt aan de buik, ... Alles werd goed uitgelegd en gedemonstreerd en daarna mochten we telkens bij elkaar op onderzoek gaan! Superleuk en interessant! Soms dachten we iets te voelen of zien wat niet normaal was, maar Marie-Hélène kon ons gerust stellen: iedereen was (behoorlijk) gezond! Bedankt!
- We herhaalden wat we al geleerd en gezien hadden. We bekeken ook het werkboekje dat we meegekregen hadden vanuit het ziekenhuis.
- Tijdens de Franse les verzorgden we onze zieke knuffel. Wij waren de verpleegsters en verplegers!
- Bij Kathleen knutselden we een ziekenhuiskamertje. Hier werd serieus mee gespeeld met de Playmobilmannetjes! Ze zien er supermooi uit!
- Vrijdag 5 februari werkten we ons project af! Er was nog een laatste projectkeuzetijd. Iedereen is nu druk bezig met het maken van een projecttekst (wat hebben we geleerd?).