Uit de kringen komen heel wat onderzoeksvragen. Hieronder kunnen jullie meevolgen waarover onze onderzoeken gaan! Sommige onderzoekjes worden door een paar kinderen uitgevoerd, andere door heel de klas. Telkens wanneer een onderzoek afgerond is, wordt dit voorgesteld aan de rest van de klas.
- Klopt het als er gezegd wordt dat 'de race-auto van Winter sneller kan rijden dan Winter kan lopen'? We hebben dit onderzocht en ... dat klopt niet! Winter kan sneller lopen! We bekeken wanneer de race-auto wél sneller is (en dat is als wij op handen en voeten kruipen)! We kregen meer uitleg over de batterijen, de afstandsbediening, de antenne, ...
- 'Wat hebben we nodig om te kunnen (over)leven?' en 'Wat hebben we nodig om gelukkig te zijn?' We dachten zelf even goed na, er werd wat gediscussieerd en we gingen daarna nog even bekijken hoe andere mensen hierover dachten...
- Fietsen: we hebben heel wat vragen over de fiets. Hoe werken remmen, welke delen heeft een fiets, welke soorten fietsen bestaan er, ... Marie-Julie vroeg of we even langs mogen gaan bij Birger en dat lukte! Op 5 oktober gingen we er naar toe. We leerden heel wat bij over de delen van de fiets (het wiel, de binnenband, buitenband, versnellingen, tandwielen, voorwiel, achterwiel, fietsbel, stuur, de fietsvork, spaken, velgen, remblokjes, remmen, remkabeltje, zadel, lichten, reflectoren, ...), hoe werken de remmen, verschillende soorten fietsen (en we zagen er heel wat, hoor!) en leerden ook een band oppompen! Interessant, hoor!
- Ridders en kastelen: Winter bracht een ridderhelm (in karton) mee naar de klas. De meningen over wat ze wel of niet hadden in die tijd (zoals bv elektriciteit, een toilet zoals wij er nu staan hebben, ...) waren nogal verdeeld... We moesten dus wel op onderzoek gaan! We vroegen ons af of het leuk zou zijn om in de tijd te leven, of iedereen een ridder kon worden en wat je daarvoor moest doen, wat deden de meisjes/vrouwen in die tijd, hadden ze elektriciteit, welke verwarming haddden ze, ... Tijdens de werkwinkels gingen we (Thor, Winter en Ferran) op onderzoek met Mieke en ook Louise en Ellen kwamen ons hierbij helpen!
- Konijnen: Nelle ging op onderzoek met Thibo en stelde dit voor aan de rest van de klas. We leerden heel wat bij over planteneters, snijtanden, zoogdieren, de rammelaar-voedser-lamprei, hoe belangrijk hooi is, dat konijnen ook gegeten worden door de mens, vegetariërs, prooien, vijanden, voer, ...
- Magneten: Marie-Julie bracht een "zelfgemaakt ding mee waarmee je kan testen of spullen magnetisch zijn of niet". We wilden meteen weten wat een magneet nu precies is, hoe het werkt en wat er dus wel (of niet) magnetisch is... Lorik, Yahja en Siben gingen op onderzoek uit!
- Melk - koeien - de boerderij: naar aanleiding van de 'waar komt het vandaan-kring' over melk hadden we een boeiend en leerrijk kringgesprek hierover. Toch waren er nog een paar zaken en vragen waar we nog geen antwoord op hadden... De week erna brachten we een bezoek aan 't Hof van Gruuthuse waar we een rondleiding op de boerderij en heel wat bijleerden over het melken, de koeien, de weg van melk, kalfjes, voer, taken van de boer, ...
- Waar komt onze naam vandaan? Tijdens de kring vertelde Roos dat haar oma haar naam op haar kringkussen had genaaid. Er werden wat vragen gesteld en even later hadden we het over de verschillende namen in onze klas. Waar komt onze naam nu vandaan? Sommigen dachten nog wat verder en vroegen zich af wat er gebeurt als we onze naam zouden vergeten...
- Ons gezin en onze familie (klasonderzoek)
- Tanden
- Vuur - rookmelder - brandweer + hoe verwittig je de brandweer?
- Huisdieren: we hadden vaak gesprekken over honden, konijnen, katten en hamsters, maar zaten nog met heel wat vragen!
- Struisvogels en vogels: naar aanleiding van de 'waar komt het vandaan-kring' van Lorik over eieren kwamen we bij struisvogels terecht!
- Circus: Het Reuzenhuis bestaat dit jaar 20 jaar! We vieren dit (o.a.) met een groot schoolproject en zetten een eigen circusvoorstelling op poten! In de klas willen we natuurlijk meer te weten komen over het circus en we gaan uit op onderzoek!
- Proefjes 'goede geleiders'
- Kunst: Mira had de tentoonstelling 'Kunst voor kleine kenners' bezocht. Ze kon meteen de hele klas warm maken voor een nieuw onderzoek!
Het resultaat van de onderzoekjes kan je altijd bekijken aan onze 'onderzoekjesmuur' (en in de map) in de klas!