
Baby's
- Wat willen we weten?
- Hoe groeit een baby in de buik?
- Hoe wordt een baby geboren?
- Hoe lang moeten baby's in de buik blijven vooraleer ze geboren worden?
- Blijven alle baby's even lang in de buik?
- Waarom zijn sommige baby's heel klein en soms heel groot?
- Waar zitten ze precies in de buik?
- Wat is een couveuse en wanneer moet een baby daarin?
- Hoe eet de baby in de buik?
- Plast een baby al in de buik?
- Wat is een keizersnede?
- Hoe kan je weten of je zwanger bent?
- Hoe kan je weten of het een jongen of meisje zal zijn?
- Wat betekent onze naam?
- Hoe groot en zwaar zijn baby's meestal als ze geboren worden?
- Hoe zagen we eruit toen we pasgeboren waren (en als baby)?
- Hoe zag ons geboortekaartje eruit en wat staat daarop?
- Hoe moet je een baby wassen?
- Kan iedereen baby's krijgen?
- Wanneer huilen baby's?
We hadden het ook nog over de betekenis van alle namen van de kinderen van onze klas, het aantal kinderen per gezin in onze klas, grote en kleine gezinnen, adoptie, kleertjes voor baby's, een echo, een babybroertje krijgen, speeltjes voor baby's, borstvoeding en flesvoeding, herbruikbare luiers, 'putje in hoofd': we bekeken een schedel en hadden het over de fontanellen, ...
- Wat willen we doen?
- Op bezoek gaan in een kinderdagverblijf
- Baby's op bezoek krijgen in de klas
- Mama's die in de klas komen vertellen hoe het was
- Met de poppen in de poppenhoek zelf 'mama en papa' spelen
- Fruitpap maken en proeven
- Baby's (of ons gezin) tekenen of schilderen
- Baby in klei maken en laten bakken
- Klik hier om de sfeerbeelden te bekijken.

Schelpen
- Wat willen we weten en doen?
Voor het oplossen van onze weetvragen kregen we hulp van de kinderen van klas5. Zij zochten het antwoord op onze vragen en kwamen dit dan voorstellen in onze klas. Bedankt voor de hulp!
- Wil je de sfeerbeelden bekijken? Klik dan hier.
De dierenwereld
...
De Gloobfanfare + De Max-weken
Tussen de krokus- en paasvakantie werken we met heel de school rond zorg dragen voor ons 'bolleke' (ons Max-project dus). In klas 1 werkten we vooral rond afval (pakket van de Gloobfanfare): soorten afval, hoe moeten we dit voorkomen, hoe moeten we sorteren, wat gebeurt er met het afval, ... enz.
Er werd ook gewerkt rond dikke truiendag, CO2, hoe kunnen we zorgen voor het milieu, ... Wil je enkele sfeerbeelden bekijken, klik dan hier!
Klimaatactiedag
We namen deel aan de klimaatactiedag. Hiervoor gebruiken we het schoolpakket van de Hupsala Princess van Djapo en 11.11.11! Wil je enkele sfeerbeelden bekijken, klik dan hier!
Hout
Tijdens de kring zorgde Thibo ervoor dat we ons met z'n allen in de wereld van het hout gingen verdiepen! Hij maakte de anderen heel enthousiast! We hebben ondertussen al heel wat geknutseld, getimmerd én bijgeleerd over hout. Hans kwam in onze klas wat meer uitleg geven, we gingen op bezoek naar een keukenbedrijf, de houtzagerij én een meubelmaker...
Wat willen we weten?
Wat willen we doen?
Bekijk onze sfeerbeelden...
Werkwinkels
Voor het tweede jaar op rij houden we terug twee à drie keer per maand op donderdagnamiddag werkwinkels! Een werkwinkel is een soort mini-atelier. De kinderen kunnen gedurende heel de namiddag kiezen voor twee werkwinkels. Hierin willen we vooral technieken en vaardigheden aanleren en inoefenen. In kleine groepjes (een vijftal kinderen) zullen ze een techniek sneller eigen maken. Mogelijke voorbeelden van technieken zijn bvb vlechten, naaien, weven, timmeren, punniken, schilderen, boetseren, tekenen, dansen, expressie, kleien, drukken, koken, bakken, denkspelen, sporten, yoga, bloemschikken, knutselen, figuurzagen, schoolklusjes doen, tuinieren, werken in en zorgen voor de dieren van het dierenpark, ... enz. Elke werkwinkel wordt begeleid door een klasbegeleider, een ouder of een grootouder!
Hieronder kunnen jullie de werkwinkels bekijken die we tot nu toe gehad hebben:
- schaken
- beweging
- dierenpark
- 3D-kaarten knutselen
- proefjes (techniek) rond water, lucht, ...
- kleien
- dieren in winterslaap knutselen
- dans
- naaien kerstfiguurtjes
- vogeltaartjes maken
- denkspelen
- knutselen rond kerstmis
- stempelen
- coöperatief spel 'De boer op'
- kruisjessteek naaien
- expressie
- (vinger)haken
- knutselen zwarte piet
- timmeren
- klusjes doen
- punniken
- breien
- brood bakken
- werken met papier-maché
- pepernoten bakken
- speculaas maken
- kerststukje maken
- koekjes bakken
- knutselen sint
- cakejes bakken
- bloemen in crêpepapier maken
- gekleurde marsepein maken
- lampion maken
- sporten
- vingerstempelen
- macramé
- dansexpressie
- werken in de tuin
- knutselen met brooddeeg
- koken
Vanaf dit jaar werken we niet alleen samen met klas 2, maar ook met klas 6. Zo gaan we samen helpen in het bejaardentehuis van Tielt!
Wil je enkele foto's bekijken? Kijk dan zeker bij de sfeerbeelden!
Soorten dieren
Aangezien we het tijdens september bijna voortdurend over allerlei dieren hadden in de kring, besloten we om er een project over te houden! Wil je meer weten? Klik dan verder...
Wat willen we weten?
Bekijk onze projectflappen!
Wat willen we doen?
Bekijk de sfeerbeelden...
